حسگر دود آسانسور :
برای تشخیص دود در آسانسور، استفاده از حسگر دود (Smoke Detector) یک روش ایمنی بسیار مهم است. این حسگرها به طور خودکار دود را تشخیص داده و در صورت وجود خطر، هشدار میدهند. در ادامه به برخی نکات مهم در مورد حسگر دود در آسانسور اشاره میکنیم:
۱. نصب حسگر دود در آسانسور :
– حسگر دود باید در سقف یا دیوارههای داخلی آسانسور نصب شود تا بتواند به طور موثر دود را تشخیص دهد.
– بهتر است حسگر در نزدیکی سقف نصب شود، زیرا دود معمولاً به سمت بالا حرکت میکند.
۲. نوع حسگر دود :
– حسگر دود اپتیکال (Optical Smoke Detector): این نوع حسگر از نور برای تشخیص دود استفاده میکند و برای تشخیص دود ناشی از آتشسوزیهای با شعلههای کم مناسب است.
– حسگر دود یونیزاسیون (Ionization Smoke Detector : این حسگر برای تشخیص دود ناشی از آتشسوزیهای سریع و با شعلههای زیاد مناسب است.
۳. اتصال به سیستم هشدار :
– حسگر دود باید به سیستم هشدار آسانسور متصل باشد تا در صورت تشخیص دود، هشدار صوتی و تصویری فعال شود.
– در برخی سیستمها، حسگر دود میتواند به سیستم کنترل آسانسور متصل شود تا در صورت تشخیص دود، آسانسور به نزدیکترین طبقه برسد و دربها باز شوند.
۴. تست و نگهداری :
– حسگر دود باید به طور منظم تست شود تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.
– تمیز کردن حسگر از گرد و غبار و آلودگیها نیز مهم است تا از خطاهای تشخیص جلوگیری شود.
۵. مطابقت با استانداردها :
– حسگر دود باید مطابق با استانداردهای ایمنی و ساختمانی محلی و بینالمللی نصب و استفاده شود.
۶. سیستم اطفاء حریق :
– در برخی موارد، حسگر دود میتواند به سیستم اطفاء حریق متصل شود تا در صورت تشخیص دود، سیستم اطفاء حریق به طور خودکار فعال شود.
۷. آموزش کاربران :
– کاربران آسانسور باید در مورد نحوه واکنش در صورت فعال شدن هشدار دود آموزش ببینند.
استفاده از حسگر دود در آسانسور نه تنها ایمنی را افزایش میدهد، بلکه میتواند از بروز حوادث جدی جلوگیری کند.
کاربرد حسگر دود در آسانسورها در ساختمان یا چاه آسانسور برای هشدار در برابر آتش سوزی می باشد.نحوه کار برخی از حسگرهای دود بدین ترتیب است که پیش از آن که شعله به طور کامل به وجوئ می آید، ذرات ریز دود ( که غیز قابل دیدن هستند ) از جسم در آستانه سوختن متصاعد می گردد، در حفره آشکار ساز مقدار بسیار کمی ماده رادیو اکتیو وجود دارد ( خیلی کمتر از آنکه زیان آور باشد) این ماده ، جریان ضعیفی در حفره ایجاد می کند. ذرات دود با ورود به حفره جریان را قطع کرده موجب فعال شدن حسگر می شود، بدین ترتیب رله خروجی ان به کار افتاده، قسمت های بعدی مانند آژیر به کار می افتند.
در انواع دیگر ورود ذرات دود به داخل محفظه حسگر ، موجب انحراف بسیار اندک شعله های نوری داخل محفظه شده گیرنده های بسیار حساسی در سمت دیگر آن ها را دریافت کرده رله خروجی آن عمل می کند.
حسگرهای دود در قسمت های مختلف یک سیستم آسانسور قرار می گیرند تا بتوانند به طور کامل بروز یک آتش سوزی را تشخیص دهند. هنگام وقوع آتش سوزی در ساختمان های مجهز به سیستم تشخیص آتش سوزی ، کابین ها به طور خودکار به طبقه همکف اعزام می شوند
اما اگر آتش سوزی در طبقه ی همکف اتفاق افتاده باشد چه؟
در این صورت باید کابین ها به طبقه دیگری منتقل شوند. با کمک حسگرهای دود مدیریت برای سیستم کنترل در این شزایط آسان تر می گردد. نکته مهم در مورد حسگرهای دود محل نصب انها می باشد تا در صورت بروز آتش سوزی در کمترین زمان ممکن دود حاصل از آن را حس کنند.
در برخی از ساختمان ها ، دریچه هایی نصب شده در قسمت بالایی چاه آسانسور، خطر خفگی مسافران داخل کابین و دیگر افراد را به حداقل می رسانند. این سیستم ها با اتکا به عملکرد صحیح حسگرهای دود محل دقیق بروز آتش سوزی را تشخیص داده ، دریچه های آسانسور متناسب با آن را با میککند. در همین هنگام حرکت کابین به سمت طبقاتی که از خطر اتش سوزی دور هستند نیز می تواند بسیار کارامد باشد.
نکته ۱ : سیستم اعلام حریق و حسگرهای آن ف مربوط به ساختمان بوده ، خروجی ان ها به تابلو فرمان وصل می شود.
نکته ۲ : عملکرد کلید Fire دارای دو فاز کاری است:
– در فاز ۱ ، آسانسورها از حالت سرویس دهی عادی خارج شده ، در هیچ طبقه ای توقف نکرده ، درب کابین را باز نمیکنند و به سمت آتشنشانی (Fire Floor) به حرکت در می آیند.
– در فاز ۲ ، که توسط مامورین آتش نشانی انتخاب می شود، کابین برای هدایت به سمت طبقات آتش گرفته از داخل کابل کنترل می شود.
نکته ۳ : در اکثر استانداردهای معتبر ، این جمله که ” هنگام آتش سوزی از آسانسور استفاده نکنید ” دیده می شود، دلیل آن این است که در هنگام آتش سوزی ، چاه آسانسور مانند دوکش عمل کرده ، میتواند تجمع دود در آن برای مسافران خطرناک باشد. دلیل دیگر آن که در اثر آتش سوزی، شستی های احضار طبقه آتش گرفته ، می سوزد و امکان اتصالی کنتاکت داخل ان وجود دارد ، در نتیجه کابین پر مسافر به سمت آن طبقه حرکت کرده همگی آسیب ببینند.
نکته ۴ : طبقه آتش نشانی طبقه ایست که در شرایط آتش سوزی ، کابین به سمت آن حرکت کرده ، ایمن ترین طبقه برای خروج مسافران است .
اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۴