براکت های پایه آسانسور

براکت‌های پایه آسانسور، قطعاتی هستند که پایه‌های اصلی ریل‌ها و تجهیزات آسانسور را به ساختار اصلی سازه (مثل دیوار، سقف یا قاب کاور) متصل می‌کنند. این براکت‌ها نقش کلیدی در تثبیت و نگهداری دقیق سیستم آسانسور دارند و تاثیر مستقیم در ایمنی و عملکرد درست آن دارند.

ویژگی‌ها و نقش‌های براکت‌های پایه آسانسور:

  • ساخته شده از فلزات مقاوم مانند فولاد یا آلیاژهای مخصوص
  • طراحی استاندارد برای تحمل بارهای سنگین و نیروهای دینامیکی
  • کمک به تراز کردن و تنظیم موقعیت پایه‌ها و ریل‌ها
  • نصب آسان و مطابق با استانداردهای فنی و ایمنی

نکات مهم در استفاده و نصب براکت‌های پایه آسانسور:

  • اطمینان از تطابق نوع و اندازه براکت با نوع ریل و سیستم
  • نصب صحیح و محکم براکت‌ها در محل‌های مشخص شده بر اساس نقشه‌های فنی
  • بررسی دوره‌ای و تعویض در صورت خرابی، آسیب یا خوردگی
  • رعایت فاصله مناسب بین براکت‌ها برای توزیع مناسب نیروها

این براکت‌ها نقش مهمی در استحکام کلی سیستم آسانسور دارد و باید توسط تکنسین‌های مجرب و بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی نصب شوند.

از نظر تئوری به دلیل اینکه ابتدای ریل تا اولین براکت یک تیر سر درگیر تلقی می شود لذا در صورتی که ریل از نظر مشخصات مکانیکی نتواند نیروی ناشی از لنگر خمشی تولیدی در ابتدای ریل را به دلیل تماس با زمین تحمل کرد و ازح مجاز بیشتر شود در این صورت باید ابتدای ریل توسط براکت پایه، محکم شده و از حرکت آن جلوگیری شود و یا در صورت قرار گرفتن روی صفحه باید فاصله اولین براکت از زمین محاسبه شود تا لنگر خمشی به ریل وارد نشود و یا صرفا نسبت به کف حداقل ۵ میلی متر فاصله بگیرد.

 

همانگونه بیان شد در صورت استفاده از چند ورق نازک در زیر ریل، از ورق با رنگ کوره ای برای جلوگیری از زنگ زدن آنها استفاده میشود . در صورتی که ورق ها رنگی نباشد از روغن سبک برای کاهش اصطکاک و زنگ زدن انها به کار گرفته می شود.

برای نصب روغن دان در ابتدای ریل که توسط براکت پایه محکم شده است می تواند ابتدای ریل ۵۰ میلی متر از کف چاهک فاصله بگیرد.

 

 

توسط بعضی از شرکت های آسانسوری برای جذب اضافه طول ریل ها در انتهای هر یک از ریل ها و تنظیم و تراز از ابتدای ریل ( در ساختمان های بلند ) در شروع کار از براکت های پایه قابل تنظیم استفاده میشود. ( از پایه قابل تنظیم به خصوص در آسانسورهای MRL که موتور مستقیم به طور غیر مستقیم به روی ریل ها قرار می گیرد استفاده می گردد. و از این طریق ارتفاع ریل ها در انتهای هر یک از آنها تنظیم می شود. )  فاصله زیر ریل توسط مهره روی جک بولت تنظیم می گردد.

خرداد ۶, ۱۴۰۴

ارسال دیدگاه