وزنه ی تعادل چیست؟
وزنه ی تعادل ضمن متعادل کردن وزنه کابین و بخشی از بازی که حمل میکند (معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ در صد بار) باعث ایجاد کشش بین سیم بکسل و فلکه ها میشود. وزنه ی تعادل شامل یک شاسی فولادی (ناودانی) به همراه قطعاتی که به یکدیگر پیچ شده اند یا جوش خورده اند، می باشد.
جرم وزنه ی تعادل از وزنه های کوچکتری به نام وزنه های پر کننده (وزنه های اصلی) که از جنس فولاد، چدن، بتون یا سرب ساخته شده اند، فراهم میشود. جنس مواد انتخاب شده دارای اهمیت حیاتی نیست و آنها دچار فرسودگی نشده یا تخت تاثیر شرایط جوی قرار نمیگیرند و نمیسوزند.
این وزنه ها با استفاده از وسایلی مانند میله ی نبشی به شاسی اصلی (ناودانی) محکم بسته میشوند تا از سقطول آنها جلوگیری شوند. ممکن است برای ایجاد کشیدن سیم بکسل ها و افزایش طول آنها و کنترل فواصل زیر قاب وزنه، از چوب یا بلوک هایی که از جنس دیگر در زیر قاب آنها استفاده شود، کفشک های لغزنده یا غلتکی به بالا و پایین وزنه های تعادل محکم بسته میشوند تا آن را به راحتی در طول ریل ها هدايت کنند.
شاسی باید به گونه ای ساخته شود تا از انحراف های بی جا و ناخواسته جلیری کرده، وزنه ها به طور منطقی در مرکز ریل های مربوط به خود اویزان شوند. این کار باعث وارد آمدن حداقل فشار در کفشک و در نتیجه ایجاد حداقل سائیدگی و فرسودگی آنها میشود و استفاده از کفشک های هادی غلتکی برای وزنه های تعادل از اهمیت حیاتی برخوردار نیست.
در صورت استفاده از آنها ممکن است بر اثر فشار ناخواسته وزنه ی تعادل، غلتک در جای خود تحت فشار قرار گیرد و دچار اشکال شده و باعث ایجاد سر و صدا و لرزش خواهد شد.
همانطور که کابین آسانسور با کفشک های هادی غلتکی در حالت سکوت بالانس میشوند، وزنه های تعادل غلتک نیز باید به طور مشابهی بالانس شوند.
با توجه به سیم بکسل بندی مورد استفاده در آسانسور، ممکن است فلکه یا فلکه هایی برای وزنه تعادل در نظر گرفته شده باشد. در این صورت، محافظه های سیم بکسل نیز باید جود داشته باشد تا از خروج سیم بکسل از داخل فلکه در زمان توقف ناگهانی یا وجود شی خارجی بین سیم بکسل و فلکه جلوگیری کند.
وزنه ی تعادل
• سیستم ترمز ایمنی ( پاراشوت) وزنه ی تعادل :
در صورتی که وزنه ی تعادل در چاه آسانسوری با چاهک معلق وبده،. زیر آن دسترس باشد یا ترمز ایمنی مستقلی برای وزنه تعادل در نطر گرفته شود. سایز ریل راهنما باید گونه ای پیش بینی شود که بتوانند به هنگام عملکرد ترمز ایمنی (پاراشوت) نیروهای وارده را تحمل کند.
در سرعت های آسانسور تا ۱ متر بر ثانیه میتوان از انواع لحظه ای (عملکرد فوری) استفاده کرد، اما برای سرعت های یک متر و بالاتر باید از انواع تدریجی استفاده شود.
مهر ۳, ۱۴۰۰