سیستم ترمز ایمنی :

شامل مجموعه ای از گاورنر، ترمز اضطراری(پاراشوت) ، اهرم و سیم بکسل گاورنر می باشد. گاورنر (کنترل کننده مکانیک سرعت) یک سیستم مکانیکی است که ترمز اضطراری را به هنگام افزایش سرعت کابین از سرعت نامی طراحی شده فعال می‌کند. هر گاه سرعت کابین به هر دلیلی بیش از ۱۱۵ درصد از سرعت نامی خود افزایش یابد، ترمز ایمنی به صورت مکانیکی فعال شده، روی ریل ها از طریق لقمه های خود ترمز و کابین را متوقف می‌کند.

ضمنا  قبل از اینکه به صورت مکانیکی عمل کند در سرعت حدود ۱۱۰ درصد سرعت نامی کابین فرمان قطع برق موتور آسانسور را از طریق میکروسوئیچ خود فعال می‌کند.

ویژگی سیم بکسل آن :

حداقل قطر اسمی سیم بکسل گاورنر ۶ میلیمتر است. نیروی کششی فلکه ته چاه حداقل باید ۳۰۰ نیتون باشد. لازم به توضیح است که نسبت بین قطر فلکه گاورنر و قطر نامی سیم بکسل آن باید حداقل ۳۰ در نظر گرفته شود.

در آسانسورهای با سرعت پایین از سیم ۱۹×۸ مغزی کنفی استفاده می‌شود. در آسانسورهای با سرعت با بار زیاد و مرتفع به علت اینکه نیروی زیادی را تحمل می‌کند، از سیم بکسل های ۸ تا ۱۳ میلیمتر و نوع مغز فولادی استفاده میشود.

نحوه کار :

تابع سرعت زاویه ای آن است که بر اساس افزایش سرعت وزنه های آن از هم دور شده و اگر از حد تنظیم شده بیشتر باز شوند و یا به عبارتی اگر سرعت خطی کابین از حد مجاز بیشتر شود، سوئیچ برق آسانسور را کاملا قطع کرده و همزمان یک بادامک از حرکت فلکه ی سیم بکسل گاورنر ممانعت به عمل می آورد و به محض متوقف شدن این سیم بکسل، ترمز ایمنی (پاراشوت) که بر روی بوک کابین سوار شده است را فعال می‌سازد کابین روی ریلها ترمز می‌کند.

سیستم ترمز اضطراری آسانسور

پاراشوت

پاراشوت آسانسور

مهر ۵, ۱۴۰۰

ارسال دیدگاه