یک – فلکه کششی آسانسور چیست؟
موتورهای الکتریکی از فلکه هایی که دارای شیارهای خاصی هستند استفاده میکنند، به طور معمول در آسانسورهای پر سرعت از یک فلکه کششی آسانسور با شیارهای U شکل و در آسانسورهای تا سرعت حدودا ۴ متر بر ثانیه از شیارهای V شکل زیر برش خورده استفاده می شود.
از سیم بکسل ها به صورت ساده و دوبل که دور فلکه پیچیده شده و دوبار از روی فلکه عبور میکنند استفاده میشود.
مهمترین ایراد روش دوبار پیچیدن سیم بکسل ها به دور فلکه ( double wrap) این است که این کار به فضای بیشتری جهت نصب فلکه نیاز دارد، با این حال برای حمل بارهایی بزرگ یا سرعت های بیشتر از ۴ متر بر ثانیه، این روش تنها روش قابل استفاده می باشد.
در آسانسورهای کششی پر سرعت (سرعت موتور بیش از ۴ متر بر ثانیه) جهت افزایش سطح تماس از پیچش دوتایی سیم بکسل ها به روی سطح شیار فلکه کششی آسانسور و فلکه هرزگرد به کار گرفته می شود.
یک – الف – نیروی کششی، شکل شیارهای فلکه کششی آسانسور و تاثیر بر فشار مخصوص سیم بکسل ها :
حرکت کششی سیم بکسل ها در آسانسورهای کششی که کابین را در طول مسیر حرکت خود جابجا میکنند از اصل نیروی اصطکاک بین دو سطح در حال تماس کمک میگیرند.
نیروی کششی آسانسور تابع دو عامل است :
۱- اصطکاک بین سطح تماس سیم بکسها با فلکه ی کششی که بستگی به نوع جنس آنها دارد و به ضریب اصطکاک استاتیکی معروف است.
۲- تابع مقدار زاویه سطح تماس شیار فلکه کششی با سیم بکسل هاست. از طرفی اصطکاک بین فلکه ی کششی با سیم بکسل ها به غیر از جنس بستگی به نوع شیار آن (شکل مقطع) دارد که آن را اصطکاک ظاهری می نامند. عموما جنس فلکه ی کششی از نوع چدنی است و همچنین در مواردی از فلکه های آلومینیومی و لاستیکی نیز استفاده می شود.
زاویه ی آلفا :
سطح تماس فلکه ی کششی با سیم بکسل است، و نیز موقعیت فلکه ی هرزگرد را نشان می دهد. در صورتی که امکان تاب خوردن سیم بکسل به روی فلکه ی کششی بدون استفاده از فلکه ی هرزگرد وجود داشته باشد زاویه ی کشش ۱۸۰ درجه خواهد بود.
البته همیشه امکان اجرای این وضیعت در آسانسورها نبوده و نیاز به نصب فلکه ی هرزگرد جهت انتقال و جابجایی نیرو به دلیل ابعاد و فواصل بین وزنه تعادل و کابین اجتناب پذیر است که در این حالت سطح تماس و زاویه کشش در روی فلکه ی کششی کاهش مییابد.
در آسانسورهای پر سرعت برای افزایش زاویه تماس با پیچش و تاب دوبارهی سیم بکسل به روی فلکه ی کششی این زاویه افزایش می یابد. از طرفی جهت جلوگیری از سر خوردن و نیز توقف دقیق کابین به هنگام همطراز شدن با سطح کف طبقه از شیارهای مناسب هر یک از انواع آسانسور استفاده می شود و هنگامی که موتور الکتریکی به کار می افتد حرکت فلکه ی کششی آغاز میشود و سیم بکسل ها بدون اینکه روی سطوح شیار سر بخورند، به همراه فلکه ی کششی شروع به حرکت میکنند، پس از رسیدن کابین به مقصد نهایی، موتور متوقف و در نتیجه ی فلکه کششی نیز متوقف میشود که همزمان سیم بکسل ها بدلیل اصطکاک کافی یا سطح شیار فلکه کششی متوقف می شوند.
ب – بار وارد بر محور فلکه ی کششی :
توانایی بالا بردن بار توسط آسانسور فقط به نیروی موتور محدود نمی شود، در زمان طراحی، یاتاقان خاص، پیچ ها، بخش های فولادی و زاویه ی بین آنها در هنگام ساخت بخش های مختلف مورد توجه قرار میگیرند.
در موارد مورد استفاده در ساخت و روش های مونتاژ آنها حداکثر محدودیت بازی را محور اصلی میتواند به صورت ایمن تحمل کند، اعمال میکنند. از این موضوع با عنوان میزان بارگیری محور یاتاقان (با استاتیکی قابل تحمل) که مشخصه ی مهم از نظر تولید کننده محسوب میشود، یاد میکنند.
قرار گرفتن ماشین در قسمت پایین ساختمان معمولا با ایجاد کشش به سمت بالا همراه می باشد که میتواند به طور قابل ملاحظه ای توانایی حمل بار محور فلکه کششی را کاهش دهد.
شهریور ۲۸, ۱۴۰۰