الف – ساختمان سیم بکسل آسانسور :
سیم بکسل های فولادی که برای آویزان کردن کابین و وزنه های تعادل در آسانسورها استفاده میشود دارای ساختار استاندارد هستند.
سیم بکسل آسانسور از دسته سیم هایی که به ساختار مدور را تشکیل میدهند ساخته شده است. دسته سیم ها یا رشته ها (strand) هستند که حول سیم مرکزی پیچیده میشوند و سپس این دسته سیم ها حول مغزی (هسته) فیبری یا فولادی که شامل چند لابه سیم است (wire) پیچیده میشوند.
جنس هر یک از این سیم ها از فولادی است که به روش کوره الکتریکی و یا سایر روش های مشابه تولید میشود.
سیم بکسل ها دارای هسته (core) است که خود به دو دسته تقسیم میگردد :
۱- هسته ی فیبری
۲- هسته ی فولادی
هسته ی فیبری :
این نوع مغزی خود شامل دو نوع فیبر طبیعی و مصنوعی است. جنس مغزی طبیعی عموما از نوع کنفی و مغزی مصنوعی با الیاف پلی پروپیلن، پلی آرامین هستند.
درر سیم بکسل های آسانسور عموما از مغز کنفی از نوع سیسال (sisal) به دلیل مقاومت زیاد آنها استفاده میشود.
هسته ی فولادی :
در این نوع از سیم بکسل ها مغزی مساحت فلزی بیشتری داشته و درنتیجه تنش کششی در سطح مقطع کم میشود، ضمنا سیم بکسل های هسته فولادی تحت بارگذاری یکسان نسبت به نوع مغز فیبری انبساط کمتری پیدا میکنند و میزان کشیدگی در واحد طول کاهش می یابد. این نوع سیم بکسل ها در آسانسورهای پر سرعت یا آسانسورهایی که بار زیادی را جابجا میکنند استفاده میشوند.
ب – ساختار رشته ها :
انواع ساختار رشته ها و علل استفاده به شرح زیر می باشد :
۱- مدل سیل (s)
۲- مدل ورینگتون (w)
_ مدل سیل :
عمومی ترین نوع ساختار سبم بکسل و مورد استفاده در جهان این نوع ساختار است، علت این امر بزرگتر بودن سیم های خارجی و درنتیجه داشتن سطح فلزی مقاوم تر و بزرگتر می باشد و درنتیجه در مدت زمان طولانی تری دچار سائیدگی میگردد. این نوع ساختار سیم بکسل ها عموما در آسانسورهای با سرعت پایین و متوسط و با ظرفیت متوسط مورد استفاده قرار میگیرد.
ـ مدل ورینگتون :
هرگاه عمر خستگی خمشی سیم بکسل روی فلکه ی کششی با شیار دایره ای (شکل U) در سرعت بالا مطرح باشد از سیم بکسل با ساختار ورینگتون استفاده میشود و این نوع سبم بکسل به اندازه ی ۲۰% تا ۴۰% از نوع سیل مقاوم تر هستند. این به علت به کارگیری سیم نازک تر به تعداد بیشتر در هر رشته است.
مقاومت و انعطاف پذیری مهمترین ویژگی سیم بکسل هاست. مقاومت آنها به علت استفاده از فولاد یا کربن بالا است در حالی که انعطافپذیری آنها به علت ساختار رشته ای میباشد.
سیم بکسل ایده آل ، سیم بکسلی است که توانایی انعطاف بیشتر و عدم ایجاد چین خوردگی می یابد، تک سیم های آن با قطر بیشتر یا مقدار تحمل تنش کششی بیشتری ساخته شوند.
ضریب ایمنی به کار گرفته شده در طراحی سیم بکسل طبق استاندارد EN81 برای آسانسورهای با دو سیم بکسل حداقل ۱۶ و برای آسانسورهای با سه سیم بکسل و بیشتر حداقل ۱۲ است و طراحی سیم بکسل ها ضریب ایمنی که بستگی به سرعت حرکت آن معمولا از ۱۲ تا ۲۰ متغیر است، درنظر میگیرند.
طول تاب در یک دسته سیم یا در یک سیم بکسل فاصله ای است که به موازات محور طولی اندازه گیری شده و عبارت است از طولی که در آن یک سیم در دسته سیم و یا یک دسته سیم در یک سیم بکسل، یه دور کامل حور محور آن می زند که مقدار آن ۵ تا ۶/۵ برابر قطر سیم بکسل است.
سیم بکسل ها را دو گونه میپیچند :
۱- تاب معمولی یا منظم (Regular Lay)
۲- تاب هم جهت (Lang’s Lay)
در سیم بکسل های هم جهت، جهت تاب دسته سیم ها با جهت تاب سیم های بیرونی در هر دسته سیم یکسان است و از اینرو راستای سیم های بیرونی نسبت به محور سیم بکسل مورب است. در صورتی که در تاب معمولی جهت تاب سیم های بیرونی در هر دسته سیم خلاف جهت تاب دسته سیم ها در سیم بکسل می باشد. در این سیم بکسل، سیم ها تقریبا موازی محور سیم بکسل دیده میشوند.
شهریور ۲۹, ۱۴۰۰