درب های آسانسور چگونه است؟

در هر کابین آسانسور حداقل یک درب کابین و در طبقات نیز یک درب طبقه وجود دارد. از لحاظ نوع باز و بسته شدن، درب ها به دو دسته ی کلی دستی از نوع لولایی و اتوماتیک تقسیم بندی می‌شوند. از نظر ساخت درب های اتوماتیک نیز  به دو دسته رو هم بازشو (تلسکوپی) و از وسط بازشو (سانترال) تقسیم می‌شوند.

درب لولایی

درب لولایی آسانسور

• درب اتوماتيک تلسکوپی

درب اتوماتیک آسانسور

درب اتوماتيک سانترال

درب اتوماتیک سانترال درب کابین و در طبقات

از نظر نوع مواد سازنده نیز درب ها به دو دسته عمده تقسیم میشوند که عبارتند از درب فولادی که از ورق سیاه بوده و روی آن رنگ آمیزی یا با ورق استیل عنوان دکوراسیون پوشیده می‌شود و یا از جنس شیشه (لمینت) که در آسانسورهای پانورامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیه ی درب ها به صورت دو جداره از ورق های فولادی ۱/۵،۲ و ۳ میلیمتر ساخته می‌شود و عرض دو جدار از یکدیگر ۱/۵ تا ۵ میلیمتر متغیر است.

ضخامت شیشه های لمینیت در درب های شیشه ای حداقل ۱۱ میلیمتر تا ۲۰ میلیمتر در انواع بدون قاب متغیر است.

سیستم محرکه درب ها :

وظیفه سیستم محرکه درب در درب های اتوماتیک، موتور پیش بینی شده و روی درب کابین می باشد، که از باز و بسته کردن درب ها به صورت ایمن و روان صورت پذیرد. هنگامی که کابین به نزدیکی طراز کف طبقه مورد نظر می رسد یک وسیله مکانیکی باعث درگیری درب کابین با درب طبقه شده و ضمن باز شدن درب کابین هم زمان درب طبقه  نیز به همراه آن باز می‌شود و به هنگام حرکت کابین نیز به طور عکس عمل کرده و همزمان درب های طبقات و کابین بسته و مکانیزم چفت درب ها آزاد و درب طبقه در جای خود محکم شده و درب کابین همراه کابین به توقف بعدی گسیل می‌گردد.

این روش دارای دو مزیت. مشخص است نخست، بدون توجه به تعداد درب های طبقه فقط در طرف کابین به یک موتور نیاز میباشد، دوم اینکه درب های طبقه رتا زمانی که کابین به سطح تراز توقف نرسیده باشد، باز نخواهد شد.

ایراد این روش در این است که موتور درب باید درب هایی با وزن های مختلف را باز وبسته نماید. برای مثال، طبقه اصلی ساختمان ممکن است دارای درب برنزی سنگین باشد در حالیکه درب های طبقات دیگر ممکن است دارای ساختار سبک تری باشند. در چنین حالتی موتور درب باید برای هر دو حالت قابل استفاده بوده بدین معنی که دارای قدرت کافی برای بازکردن درب سنگین طبقه همکف در یک زمان قابل قبول بوده در حالیکه چنین قدرت موتوری باعث می‌شود درب طبقات دیگر بسیار سریعتر باز شوند و باز شدن درب ها به صورت نرم و روان نباشد..

لذا سعی بر این است که در انتخاب درب ها و موتور سر درب کابین دقت شود تا ضمن. یکسان بودن نوع درب هاذ، در صورت تزئین روی آنها، موتور سردرب جوابگوی وزن اضافی ‌شده به درب ها باشد.

مهر ۳, ۱۴۰۰

ارسال دیدگاه