اجزای آسانسور کششی شامل موارد زیر می باشد :
اجزای آسانسور کششی شامل سیستم
اصلی محرکه (نوع موتور
محرک در آسانسورهای
کششی و موتور پمپ
هیدرولیک در آسانسورهای
هیدرولیکی)، کابین
ایمنی کنترل سرعت یا
گاورنر، ضربه گیرها،
سیستم سیم بکسل ها و قطعات دیگر از قبیل شستی ها، نشانگر ها، سوئیچ ها و…. است.
الف) نیروی محرکه :
نیروی محرکه این دسته از آسانسورها عموما با استفاده از یک الکتروموتور که به یک گیربکس کاهنده کوپل شده تامین می گردد.
و البته چند سالی است که تکنولوژی موتورهای بدون گیربکس (گیرلس) نیز به بازار آسانسور ایران راه یافته و استفاده از این موتورهای پربازده معمول گشته است.
احتمالا حالا دلیل استفاده از واژه موتور(گیربکس)ی را دریافته اید.
ب) تابلو فرمان :
محل قرار گیری تابلوفرمان معمولا در موتورخانه است . در زیر به تعدادی از وظایف اصلی این تابلو اشاره می شود:
۱- پذیرش درخواستها از کابین و طبقات
۲- تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه
۳- پاسخگویی به درخواستها با توجه به نوع سرویسدهی
۴- حفاظت الکتریکی از تجهیزات
۵- کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی
۶- کنترل تجهیزات الکتریکی مانند : درب کابین ، ترمز و
۷- نظارت بر حرکت بدون خطر کابین
ج) تابلو برق سه فاز :
در موتورخانه آسانسور برای انتقال برق سه فاز و تک فاز به تابلو فرمان و دیگر تجهیزات از یک تابلوی توزیع استفاده می شود به نام تابلو سه فاز . در این تابلوی توزیع تجهیزات زیر وجود دارد :
۱- فیوز سه فاز
۲- لامپ سیگنال
۳- پریز تک فاز
۴- فیوز تک فاز
۵- پایه ارت
۶- کانال و سیم
فلکه هرزگرد
د) فلکه هرزگرد :
در مواقعی که فاصله بین کابین و کادر وزنه و یا سیم بکسل های متصل به آنها بیشتر از طول فلکه کشش موتور باشد و فلکه کشش موتور نتواند زاویه مناسبی برای سیم بکسل ها ایجاد کند از فلکه هرزگرد برای به وجود آوردن اصطکاک بیشتر میان سیم بکسل و فلکه ها و همچنین مناسب کردن زاویه سیم بکسل ها ( آلفا) استفاده می شود .
ه) گاورنر :
متداول ترین نوع فعال سازی ترمز ایمنی (پاراشوت) روش فعال سازی توسط گاورنر است . به هنگام افزایش سرعت کابین از سرعت تعیین شده ( %۱۱۵ سرعت نامی کابین ) گاورنر سیم بکسل متصل به پاراشوت را متوقف کرده وباعث فعال شدن ترمز ایمنی می گردد.
فلکه بالای گاورنر
فلکه پائین گاورنر به همراه وزنه
شهریور ۲۸, ۱۴۰۰